tisdag 27 januari 2015

En proppad dag

Dagen startade klockan 05:30 med matning av hästar och sedan blev det frukost med mitt hjärta. Inte ofta vi äter frukost ihop eftersom han ofta går upp innan mig så de var mysigt. Sedan bar det av in till Karlskoga för jobb på förskola. Sedan bar bilen till granngården där hästarna fick lite ny lusern och saltstenar de kan ha i hagen och så får jag väl erkänna att Aron fick ett par snygga boots med ludd... Efter det vart det ett träningspass, bröst och axlar. Var så trött efteråt att jag knappt orkade lyfta armarna :P Jobbigt med tanke på att det bara var hem och skotta lössnö sen för att kunna köra ner bilen och transporten ner till stallet. Aron och jag tog oss ut i mörkret med reflexer på en promenad som egentligen bara skulle vara på vägen men vi tog oss in i den mörka men mysiga skogen i tung snö. De var nog jobbigt för oss båda att klampa runt i den men Aron var så nöjd och gick efter mig som en hund hela vägen. Vi sprang en del och hade de mysigt. All den där överskottsenergin han hade innan vi började med lösdriften finns inte längre utan han är väldigt harmonisk nu. Innan innebar ofta dessa promenader en övertaggad häst som bockade och kunde explodera helt plötsligt. Att springa ihop då var inte något direkt alternativ för då gick det alldeles för fort :P Därför är jag så himla glad nu när jag ser hur nöjd och harmonisk han är, det värmer i hjärtat. När vi kom tillbaka busade vi på gräsmattan och Aron fick rulla sig utan täcket, tror de kliade i kroppen och så galopperade vi runt (jag springandes och Aron galopperandes).
Nu klockan 21:00-22:00 avslutades kvällen med lastträning. Eller snarare att herr Aron fick äta sin kvällsmat inne i transporten vilket han inte hade något emot utan lastade sig själv och stod kvar där inne och åt. Eftersom han varit lite osäker på att stå kvar i transporten när vi tränade så vill jag bygga upp en trygghet och positiv känsla där inne igen så nu kommer morgon- och kvälls-kraftfodret käkas där inne varje dag tills vi ska på träning igen. Stängde även transporten ett tag när han stod där men öppnade direkt igen, bara för att vänja honom vid de också. Han var lös så han kunde backa ut när han ville och gå in igen och käka. Han fick gå in helt själv medan jag stod utanför och så kunde jag gå iväg och fixa med annat medan han stod där. Hade dessutom fått tips om lampor från biltema som man kan klistra upp i transporten för att det ska vara ljust där inne och trevligare att gå in och jag är jättenöjd med dem :)

Ikväll fick vi inget strömavbrott som igår kväll tack och lov! Hela huset var kolsvart igår kväll och alla lampor i stallet släcktes och även de utanför på vägen så mina lastningsplaner igår var bara att lägga på hyllan. Då var jag tacksam över att jag inte var ensam hemma i huset (mössen räknas ju inte som sällskap). Björn skulle nämligen varit i Uppsala och arbetat men de blev uppskjutet en vecka. Hade nog känt mig lite skraj annars... Kvällen spenderades med massage och ljuset kom från levande ljus och värmen från vedspisen, blev riktigt mysigt!


Nu ska en nöjd Vendela snart gå och lägga sig. Är så otroligt tacksam över mina hästar, kaniner och min fantastiska sambo så jag vet inte. De ger mig verkligen energi.
















Lite bilder från gårdagen när kaninerna fick låna ligghallen medan jag mockade i den. Aron och dem andra hästarna brukar komma och kika på ninerna och Aron nafsar och nosar gärna på dem. Embla ställde sig på bakbenen för att nå upp och nosa på Liljas nos, så sött, önskar att jag fått en bild på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar