onsdag 7 januari 2015

Hästplaner

Känner mig helt pirrig! Snart kommer träningarna igång varannan vecka och det ska bli så kul :D Jag mailade även Horse-Vision och bokade in mig som veckoelev hos dem i sommar, Shit, längtar redan nu! Fanns en plats i slutet på feb som jag hade velat tagit men det är precis veckan innan jag har ett stort massage + palperingsprov så jag tror inte det vore jättebra att vara borta just då. Sen är jag lite orolig för vädret den månaden och så är det lättare för Björn att ta hand om resterande hästar som blir kvar hemma på sommaren när de kan gå ute dygnet runt än i februari när det innebär heltidsarbete för honom plus tre hästar som ska omhändertas. Shit shit va kul de ska bli. Mailade nyss så hoppas verkligen inte alla platserna är tagna!

Det är inte träningen i sig själv jag ser fram emot utan vad de kommer ge mig och Aron i form av bättre kommunikation och relation.

Är så vackert med snön här hemma nu! Äntligen kom den tillbaka och nu mer än någonsin! Nu är det mjukt i marken vilket känns jättebra för mina oskodda hästar. Jag kan till och med rida på banan nu. Igår blev det lite toleransträning med lastpallar, presenning, slalom mellan koner och lastning. Tot var först ut och han travade över presenningen direkt, sedan lastade han sig på första försöket och konerna var easy-peasy både lös och med grimskaft. Att förstå vad jag ville med dem där lastpallarna var lite klurigare men de gick rätt fort för honom att förstå att han skulle ställa sig med framhovarna på dem och sedan gick han upp helt med alla hovar. Duktiga häst! Han hade massa energi som bara sprutade ur honom när vi busade runt lös. Han satte av i galopp med bockningar och bakutsparkar, så söt! Önskar att jag filmat. Han har blivit jättebra på att följa en.
Sedan var det Arons tur och banan var ingen utmaning för honom heller. Lastade sig själv direkt, sprang över presenningen och ställde sig mer än gärna uppe på lastpallarna och sträckte ut sina framben där uppe som att han aldrig gjort annat. Han såg så stolt ut!
Idag blir det tjejernas tur att göra något tror jag :)

Och måste bara säga att jag har världens mest grymma sambo! Han har byggt en höhäck av lastpallar till hästarna. Tanken är att bara Aron och Lilja ska nå upp till den så att jag kan reglera hur mycket shettisarna äter och blanda ut deras hö med halm. Dem är nämligen rätt tjocka och jag är orolig för att någon av dem ska få fång, särskilt Git som varit lite dålig i magen och hängig ett tag, som att hon ömmat i hovarna :( Så nu gör jag allt för att minska energin för dem...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar