fredag 23 januari 2015

De där med olika slags motivation

Jag satt och tänkte på träning häromdagen och att jag får känslan av att många saknar den inre motivationen till att träna. Drivet för att träna verkar i många fall grunda sig i ett missnöje med kroppen, man vill träna av en negativ anledning. Man hör inte många som tränar bara för att må bra utan ofta är det för att de känner sig överviktiga eller inte tycker att deras kropp duger som den är. Och då tänker jag att ett driv som grundar sig i en negativ känsla inte är särskilt motiverande? Om man istället tränade för att uppnå något bra och inte för att slippa vara missnöjd, vore inte de bättre? Om man känner att man duger som man är. Jag tror på något vis att de negativa drivet kan ta död på motivationen. Jag har själv drivits av det och jag vet med mig själv att hur mycket jag än tränade så blev jag inte nöjd med mig själv, jag kunde alltid ha tränat lite hårdare och man kan alltid få fram magmusklerna på magen mer. Det blev en ond cirkel. Det jag var missnöjd med satt egentligen i mitt huvud och handlade om andra saker. För mig blev det här en väldigt negativ drivkraft och mer som ett gift.

Anledningen att jag kom att tänka på de här var för att de på gymet skulle göra en "hälsokoll" på mig och ställa lite frågor. Dessa frågor grundade sig i stort sett på människors missnöje med sina kroppar och de kändes som att frågorna tog för givet att det var en yttre förändring som man ville ha. Och så är det nog i de flesta fallen.

Om det är något jag verkligen försöker nu är att träna för att uppnå positiva hälsoeffekter och inte för att förändra mitt yttre. När jag fokuserar på det yttre hamnar jag i en ytlig spiral av självförakt och jag ser inte med kärlek på min kropp. Jag märker hur jag börjar jämföra min kropp med andras och tar diverse bilder i smickrande ljus för att framhäva musklerna, jag blir ytligare. Vore det inte istället bra att fokusera på allt fantastiskt vår kropp kan göra och vilket liv den möjliggör för oss. Idag försöker jag istället träna och ta hand om min kropp för att hålla den frisk kropp och som jag kan göra massor av roliga saker med! Inte för att den ska se bra ut utan för att den ska må bra, för då mår även jag bra!

Nu vart det ett inlägg jag inte riktigt vet om jag fick till på rätt sätt men jag hoppas ni förstår vad jag menar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar