tisdag 3 februari 2015

Fått nog av det goda

Den där snön som gjorde mig så lycklig för någon vecka sedan börjar visa sina baksidor. När den bara ligger på marken och det inte kommer någon ny är det bra. Men när det snöar konstant är det jobbigare. Särskilt igår när vi skulle iväg med transporten för att köpa hö. Att komma upp med transport och bil med framhjulsdrift från stallplanen är Inte lätt! De blev skottning och åter skottning och sandning för att ens ha en chans, suck. Och samma visa blir det på torsdag när vi ska iväg och träna, hoppas att det inte snöar mer tills dess :P Jag är mätt på snö nu! Eller jag tycker snarare de räcker med den som redan finns på marken. Nu kan jag knappt gå i skogen för snön går upp till knäna på mig vilket blir väääldigt tungt att gå i. Tot och jag var ute i byn igår och tränade på långa tyglar vilket innebär att jag går bakom honom och har tömmar som fäster i grimman på varje sida, något han trivs väldigt bra med. Han gillar att gå först och med tömmarna känner jag att jag har kontroll även fast jag går bakom honom. Är perfekt underlag på de plogade vägarna nu. Vi både travade och galopperade på vägarna (med lite bockningar och bakut-språng :D Han har sån himla energi och arbetsglädje så man blir glad! Sedan övade vi på lite tricks, skrapa och stegra. Något jag märkt med Tot är att nya saker sätter sig inte lika snabbt som för Aron som lär sig otroligt snabbt. Tot behöver lite mer tid på sig helt enkelt. När Aron gjort en sak en gång kommer han ofta ihåg det och kan den saken sedan. Tot kan göra en sak perfekt ena dagen och sedan se ut som ett frågetecken dagen efter när man ger samma kommando. Lilja fick busa fritt och sedan övade vi på signalen "stanna", jag backar ifrån henne och hon ska stå still tills jag bjuder in henne framåt. Det var inga problem och hon har förstått signalerna nu :)

Nu känner jag mig äntligen någorlunda utvilad efter helgen i Stockholm och känner mig manad att åka och träna. Problemet är dock att min bil står nere vid stallet och jag kan inte backa upp för transporten sitter på och jag kan bara vända ifall jag skottar en stor yta där nere samt skottar på ridbanan för att kunna vända där. Har dessutom ca 600 kg hö i transporten som jag ska bära in i stallet, kanske är dagens träning? Ibland är det ett hårt liv man lever :P Man går aldrig sysslolös. Björn och jag har konstaterat att vårt liv skulle bli avsevärt mycket enklare med en traktor! De problem vi har nu skulle alla kunna lösas av detta fordon. Är bara till att spara!

Igår spenderades eftermiddagen med att fixa staketet så att Tot inte kan kliva igenom samt köp av hö. Allt som allt räknade jag ut att jag var ute och fixade (inklusive mockning, fordring, hagfixe, skottning, hämtning av hö och motionering av hästar) i 8 timmar igår, PUH! En arbetsdag helt enkelt. Vissa dagar blir det så helt enkelt när det är flera större saker att göra plus att det snöat, kanske därför jag inte kände mig så välkomnande av snön igår. Juste, igår morse hittade jag älgkalven och mamman igen utanför hagen. Jag gick och letade efter Tot och då sprang dem ut från skogen. Dem måste varit nyfikna på hästarna för jag såg att Aron stod och kikade på dem ganska nära där de stod när jag kom ut på morgonen. Blir dyrt bara om hästarna bjuder in dem att dela deras hö.





 En snöig hage 



 Grabbarna bus


 Lilja hänger helst med matte när hon får chansen





Muminplåster på tummen - Råkade skära bort en liten flik på tummen när jag skar morötter och det VÄGRADE sluta blöda...

  Jag sitter med kaninerna och tar en paus från hö-bärandet. Syns på byxorna att det är hö jag umgås med. 



 Bara å hugga in...

 YEAY!



Se det positiva i allt - Man blir stark!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar