måndag 9 februari 2015

En måndag i Tavlan





Fotspår i snön, tror det är en hare? Har sådana här spår över hela tomten.

 Istappar från huset.

  En lugn hage med hästar som är gömda av skogen.






 Morgontrött Aron.



Nybakat ekologiskt bröd, MUMS!




 Lilja såg matte först och var snabbt framme till frukosten.

Glada hästar som vill ha frukost kommer lite på efterkälken. 



En del av denna måndag i bilder. Alla ovan är tagna i morse. Dagen började med att ge hästarna sin morgonkraft till deras stora glädje, alla kom i galopp ut från skogen. Sedan gick jag in och bakade frukostbröd som jäst under natten. Finns det något godare än nybakat bröd på morgonen? Har varit motivationslös när de gäller bakning på senaste tiden men nu kände jag att jag verkligen hade lust att baka igen, mycket för att kunna reglera vad jag stoppar i mig. Försöker på allvar att ge kroppen bra saker just nu. Så även om det blev ett ljust bröd (Jag Älskar Ljust Bröd) så blev de med ekologiska ingredienser. 
Så frukosten spenderades i fåtöljen med kaffe, te och macka och boken Morgondagens Gud som jag blivit tipsad om av en god vän. Mysig morgon helt enkelt. Imorgon blir det jobb! Måste bara skjutsa Björn till jobbet först för vi fick lämna in hans bil på verkstad imorse. Kan han inte ta några av våra andra hästkrafter? Han har ju fyra att välja mellan! 
För Aron och Lilja vart det en mysig promenad i skogen idag. Och juste, Aron gav mig ett så gott skratt igår! Jag satt vid datan och kollade ut på hästarna genom fönstret. Alla stod och åt men så plötsligt bestämmer sig Aron för att gå iväg ensam till den andra hagen (har båda öppna om dagarna så dem kan gå på en väldigt stor yta) där han går in i skogen. Sedan ser jag tre rådjur skutta genom hagen där Aron precis var och så ser jag Aron travandes efter ända tills dem skuttade ut ur hagen. Sedan hittar han tre till som han travade efter. Såg så himla kul ut. Han måste sett dem på långt håll och bestämt sig för att gå och hälsa för hans kroppshållning visade att han inte jagade ut dem ur hagen utan de var mer "HEEEJ, VA KUL, SKA VI HÄLSA????". Tyvärr tyckte inte rådjuren det, men kanske nästa gång?
Om man ska ha älg-rådjurs- eller vildsvinssafari någonstans är det verkligen i Tavlan. Idag såg Björn och jag SEX älgar på vägen hem från bilverkstan. Djurlivet verkligen blomstrar här! Igår kväll när jag pratade med en vän samtidigt som jag satt i hagen var det en hare som satte sig och åt av hästarnas hö-rester i hagen. Så himla mysigt tycker jag. Förutom när älgarna är Inne i själva hagen. 

  Aron ser mycket märkliga människor med hundar som gormar och har sig - Mycket Märkligt! Matte passar på att ta kort.








Lilja tycker även hon att detta fenomen är mycket förvånande! Människor, Här?!



  Aron fick vara nakenfis på promenaden - hela 6 plusgrader och fåglarna kvittrade! Vårkänslor till max!







 Och en bild på lite älgar vi såg idag. Var SEX stycken där men bara några av dem som fastnade på bild.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar