söndag 28 december 2014

Vinterpromenader

Mellandagsrean fick bestå av ett nytt träns till Lilja från Ps of Sweden som jag spanat in länge och som nu äntligen kom på rea samt en kapson till Aron och Lilja.

Även om det är kallare nu så tycker jag det är så otroligt skönt! Jämför hur det är nu med hur november var! Lera, mörker och blöt kyla. Nu är det friskt, snö, stjärnklar himmel och sol! Jag känner en helt annan energi och det känns som en sten lyfts från mitt bröst.

Vill dela med mig lite av gårdagen för den var så mysig! Jag och Björn var nämligen på hela TVÅ promenader, Hör och Häpna! :D Först var vi ute med Aron och Lilja. Tanken var att jag skulle rida Lilja medan Björn gick med Aron men vi fick byta hästar ganska snabbt för Aron var så pigg att han inte hade ett enda ben i marken. Hans nya grej när han är pigg är att sparka bakut på stället (?!). Förut brukade han slänga mer med frambenen. Han lugnade dock ner sig rätt snabbt när han fick gå på framåt i skogen vilket var skönt. Mötte lite grannar ute som vi pratade med ett tag och dem gav mig lite tips på ridstigar vilket var super. Var även bra social träning (särskilt för en pigg Aron) att lyckas stå stilla i hela fem minuter. När vi kom tillbaka fick Aron trava lite lugnt på volten (som att trava samlat var de han hade energi över till, Inte!) och sedan ville Aron självmant gå in i transporten så han lastade sig själv två gånger när jag stod utanför. Vi last-tränade på julafton och då var han lite skeptisk men inte idag minsann. Ibland måste idén komma från honom själv. Sedan vart det promenad nummer två med småttisarna. Tot var lika pigg som Aron och svävade fram över marken (hans trav är så fin). Det är särskilt roligt för när han kom till oss ville han definitivt inte trava och började man pusha honom lite och springa själv så stannade han helt istället. Så jag har försökt uppmana och berömma traven särskilt och det har gjort stor skillnad. Han lyckades med några bock och bakut-språng han med idag! Git var däremot inte alls särskilt taggad, hon har varit lite tröttare på sistone vilket bekymrar mig. Ett tag var hon dålig i magen (i början på frosten) men nu är det bättre och hon har varit sig själv igen men hon har inte riktigt samma energi. Hoppas det inte är någon fara med damen... Vi gick en ny stig genom skogen med dem små vilket var jättemysigt. Jag hade spanat in den förut för att den är så fin men så står det en skylt att det är privat väg så då har jag vänt men nu sade grannarna att man visst fick vara där :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar