torsdag 18 december 2014

Att sätta sig själv i första rummet

Ofta är det nära mellan tanke och handling för mig men i vissa fall tar det emot. Ofta när det är något jag ska göra för Mig själv. Dessa grejer är lätt att skjuta på av någon anledning trots att de egentligen borde stå Högst upp på de man skulle vilja göra. Exempelvis Vet jag att det skulle vara bra för min kropp att träna upp mina inre stabiliserande magmuskler och de i fötter eftersom jag haft mycket problem med ryggskott och fotskador. Jag vet även att smidighet och rörlighet är A och O när det kommer till ridningen. Har tänkt att yoga eller pilates (lutar mer åt pilates nu) skulle vara perfekt för mig. Ändå har jag någon dum jäkel som sitter i mitt huvud och säger "men de är inte riktig träning, de blir du ju inte vältränad av". Jag är van att gå och träna de här stora ytliga musklerna som syns utanpå kroppen, dessa man tränar upp i gymet medan jag inte fokuserat på de som bygger upp oss inifrån som är ännu viktigare, de stabiliserande musklerna. Du kan träna dig jättestark i gymet med massa muskler utan att träna upp dessa nämnvärt. Kanske mitt nyårslöfte? Men jag tror inte på sådana. Jag tror på att bara göra det. Finna den inre motivationen hur man nu gör det :)
Anledningen att jag tänkt mer på de här nu på sistone är att en av mina lärare berättade att hon hårdtränat styrketräning och alla möjliga träningsformer och länge inte sett på pilatesen som "riktig" träning. Hon har även fått ryggskott på ryggskott. Sedan började hon trots allt med denna träningsform och har inte haft några problem sedan dess. Trots att hon tränat hårt i massa år var de stabiliserande musklerna otränade eftersom hon tränat de synliga (som jag). Nu är hon pilatestränare och väldigt inspirerande. För mig var de lätt att ta till mig det för jag kände igen mig i henne. Jag kände igen de där rastlösa och att hon tänkt lika som jag gör, att "de där är väl ingen ordentlig träning". Och hon lyckades se förbi det och testa. Sedan var hon fast :)

Notering till mig själv; mindre träning för att se bra ut och mer träning för att må bra.



 Nedan ser ni experten på att träna upp de synliga musklerna! 
Inte alla som orkar göra en pull-ups men vad spelar de för roll när de stabiliserande musklerna bara skakar för att de är så otränade när man bara är på uppvärmningen? Vilka tror ni används mest i vardagen, inte mina lats eller biceps i alla fall ;) Nä det är dags att prioritera om! 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar