torsdag 4 april 2013

En bra dag helt enkelt!

En bra dag :)

...helt enkelt för att jag har mysiga klasskamrater, världens bästa pojkvän, började dagen med en skön promenad och haft en jävligt intressant dag i skolan! Sen är det roliga saker kvar av dagen också, träning!
Idag har vi haft en intressant föreläsning i skolan av en duktig sjukgymnast. Den kursen vi läser nu är nämligen Idrottsmedicin. Hur som helst var det väldigt intressant och nu känner jag mig taggad att ta reda på mer om idrottsskador och mina egna skador. Har haft lite problem med min axel sedan jag gjorde en vurpa första skoldagen för snart 2 år sedan och nu har det kommit tillbaka igen när jag äntligen blivit igång helt. Skulle tro att jag behöver jobba ännu mer på de stabiliserande musklerna kring senorna.

Snart bär det av till gymet där fokus idag ligger på muskler som behöver extra prioritet, nämligen:
- Subscapularis, teres major, teres minor och supraspinatus som alla är axelns stabiliserande muskler. Subscapularis är den jag särskilt ska koncentrera mig på då jag behöver stabilisera "tillbaks" axeln sedan min skada.
- Baksida axlar, kör alldeles för mycket framsida jämfört med baksida, alla pressövningar tar ju frampå nästan.
- Gluteus maximus, medius och knäkontroll!
- Magträning! Finns inget viktigare än en stark bål. Magen används så fort vi är aktiva. Om man vill ha en bra försäkring för att inte få ont i ryggen så är det magträning som gäller och jag borde prioritera den mycket högre än jag gör!

 En bild från gårdagens lunch - Lax, potatis, hemmagjord sås, avokado och vitkål!

 En bra bok som jag håller på och läser nu - väldigt inspirerande!
Är skriven av David J. Schwartz. 

Denna bild är tagen på Sudersand på fårö i påskas :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar