onsdag 4 mars 2015

Underbar eftermiddag

Idag är en sådan dag som började rätt tungt med huvudvärk och trötthet. När jag kom hem ville jag som helst slänga mig på sängen och inte göra någonting alls. Ibland när man har så mycket man borde göra tycker jag de blir den här effekten - att man inte vill göra någonting alls! Men min bästa sambo tog tag i mig och sa "Kom nu, nu ska vi ut och gå med hästarna!", vilket i vanliga fall jag brukar tjata om på honom och inte tvärtom :P Så det var lite kul. Hur som helst tog vi oss ut på en tur som vart 1,5 timme off road i skog som vi inte gått i tidigare och på vägarna i byn. Och när jag kom hem kände jag hur fylld på energi jag var och hur glad de gjorde mig. När man känner sig sådär trött är det ofta det bästa att faktiskt gå ut och göra något som ger en energi. Aron skötte sig galant och jag var så stolt över honom. De två senaste promenaderna i veckan har han nämligen varit ganska vild med caprioler i luften och bockningar ut på grannens gräsmatta med mig släpandes efter, inte så vidare bra. Till hans försvar blåste de som satan och de var på ett ställe där vildsvinen brukar hålla till. Idag kunde vi ha långt grimskaft precis hela turen och han promenerade efter som en hund. Travar han och jag springer håller han alltid min takt både när jag ökar och saktar ner. Han kan verkligen vara helt underbar att ha med på turer den hästen, så glad jämt och energifylld (ibland lite för mycket av de sistnämnda). De enda är att han helst inte går hem igen. Så på hemvägen när han vet att hemåt ligger åt vänster så skyndar han så att han kommer framför mig och försöker dra med mig till höger istället så att turen blir längre. Det här gjorde han tre gånger idag, sista gången var när vi skulle svänga ner på gården och han bara ville fortsätta bortåt igen fast åt andra hållet. Lilja är precis tvärtom! Hon är som piggast när det vankas hemfärd. Men jag tar det som något positivt att han gillar att göra saker :) Han avslutade hemma på gården med att hoppa upp på en snödriva med båda frambenen, kana över den så att han stod med hela snödrivan under magen och knappt kom över med benen. Jag höll på att skratta ihjäl mig. Påhittigare och mer komisk häst får man leta efter, han har sådana idéer jämt!
Igår var vi alla hästar på ridbanan som fortfarande är hård tyvärr men vi kunde träna på lite öppnor i skritt som Aron har fattat superbra nu. Imorgon blir det åka iväg på träning igen och få nya saker att öva på, ska bli superkul :) För Lilja var de för lätt att göra gående öppnor i skritt så hon fick ta dem i trav igår vilket gick galant även om ena varvet var lite svårare att komma under sig än de andra.

Så min dag avslutas med ett stort leende på läpparna och en tacksamhet att jag har alla dessa underbara djur omkring mig i min vardag och världens bästa pojkvän att krypa ned bredvid varje kväll och som följer med ut på turer! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar