måndag 30 mars 2015

Den roligaste hästen jag nånsin arbetat med

Aron är den mest roliga häst jag någonsin arbetat med. Tänkte på det häromdagen. Vi tränade på ridbanan utan något huvudlag alls utan helt fritt och trots det gick han efter mig, gick i öppna när jag pekade med fingret mot magen och pekade jag mot hans ytter bak trädde han in med ytter bak inunder sig som i en sluta. Han är så himla läraktig och arbetsvillig. Spontant lärde jag honom även att backa när jag stod bakom honom och vinkade till mig honom med handen och backade själv. Han är så otroligt kul att arbeta med. Egentligen gick hästarna bara runt som dem ville i hagarna och på ridbanan men Aron är alltid snabb att försöka få arbeta om jag kommer ner dit, helt löst och frivilligt. Vilken motivation och glädje för mig som matte!

Idag blev det en tur i skogen istället och som de senaste dagarna var han sprängdfylld med energi så matte höll på att få en spark när jag sprang bredvid honom och han galopperade (och bockade hejvilt). Lillskrutten. Han är så himla glad att få komma ut och när vi går hemifrån är han överladdad. När det börjar bli hemväg däremot är det inte alls samma anda utan då är han cool-lugn. Inte lika kul när man vet att promenaden börjar lida mot sitt slut ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar