lördag 21 mars 2015

En kall men vacker vårdag










 











I morse när jag kikade ut genom fönstret låg tomten och hagen täckt i snö. Jag som brukar uppskatta snön kände ändå att nu får det väl räcka. Bara några timmar senare hade dock de mesta smält bort och till min stora glädje hade inte ridbanan hunnit frysa utan är fortfarande mjuk och går att använda. För Aron blev det ett pass just på ridbanan. Sist vi tränade var han superduktig och gjorde sluta bara genom att jag pekade med spöt mot hans ytter bak. Innan har vi tränat det stillastående vid staketet men nu förstod han de även när vi gick framåt, duktiga, duktiga pållen! Blir så stolt över honom och han är så himla kul och glad att arbeta med och lär sig jättesnabbt. Jag minns när min ridlärare gjorde just sluta med sina hästar genom att endast peka mot ytter bak och jag tyckte de var magiskt, och nu när Aron nästan kan de med, i alla fall häromdagen, så känns det så roligt. Kul när man har saker att öva på och det går framåt. Öppnan sitter väldigt bra nu och för jag bara spöt och pekar mot hans mage så ställer han sig inåt och går med inner bakben inunder sig i en öppna. Så himla duktig! Idag övade vi även på att buga. Fick dock ingen bild på när han gjorde en korrekt bugning och lade ner frambenet i marken. Förut har han haft lite svårt med att flytta tyngdpunkten bakåt men idag släppte det helt. Vi har knappt övat på de här innan. När vi var klara var han så ivrig och glad i att få visa upp sitt nya trick, som inte gick lika lätt när inte matte höll i benet, nästan som att han är stolt :D Han stod med frambenet i luften och bara väntade på att man skulle ta det och hjälpa honom. Tot gör bugningen superbra nu och står även kvar i den med knät i marken. Nästa steg blir att lära honom att lägga sig ner på kommando men de blir nog lite knepigare.
På måndag kommer equiterapeuten ut till Aron och kollar så att allt står rätt till :) Vill göra en koll innan jag börjar rida honom så att inget sådant sätter käppar i hjulen. De sista jag vill är att ridningen ska få en negativ förknippning. Börjar nämligen bli väldigt sugen på att rida honom igen efter en lång vintervila. Mormors födelsedagspengar används i stort sett till Aron, haha. Inte ofta man spenderar pengar till sig själv utan de blev tandläkare till alla pållar plus equiterapeut. Kanske kan unna mig själv en behandling också, man vill ju inte vara sned själv när man ska börja rida mer och överföra något till hästen. Så återigen har jag dem i åtanke även om det handlar om min egen kropp. Knasig man är.

Idag sålde jag även min spinningcykel som inte kommer komma till användning när man bor granne med världens vackraste natur. För de slantarna ska jag istället köpa en mountainbike som jag och Björn kan cykla med ute i skogarna och på alla fina grusvägar häromkring. Så imorgon blir det nog en tur till Karlstad för att införskaffa en cykel :)

Lilja fick komma ut på tur idag och vi tog vår första galopp på ett tag. De vart lite kallblods-bus med ruskande huvud :P Men imorgon blir det Lilja som får vara på ridbanan och Aron som får komma ut och knata i skogarna. Funderar på att testa rida Lilja i halsring. Red henne förra veckan i bara grimma utan att jag använde grimskaftet och de funkade bra. Hon travade runt på volten i lång och låg och skötte sig bra (efter att hon gick lite som hon ville först).

Men nu är det läggdags! Hoppas ni får en fin helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar