måndag 2 mars 2015

Periodaren Vendela

Jag är nog lite av en periodare. Jag befinner mig ständigt i någon period där jag fokuserar på något extra mycket. Hästperioderna brukar bestå av att läsa massa hästböcker och trycka i mig kunskap om de som intresserar mig, hästens beteende, motivering, träning från marken, trick, you name it! Sedan är jag titt som tätt inne i en kvantfysik-period där jag vill förstå mig på hur universum är uppbyggt och hur de fungerar, jag har verkligen fastnat för strängteorin och skulle vilja förstå allt på djupet. Sedan har jag även socialare perioder där jag helst av allt vill umgås med massa människor och prata i telefon en massa. Efter dessa perioder kommer ofta perioder där jag vill vara ifred :P Eller inte ifred men perioder där jag känner mig mer uttömd på energi och inte direkt orkar befatta mig med så många. Hmm himla skumt de där. Jag har nyligen gått från en av mina socialare perioder och tror att jag hamnat i en mer tillbakadragen period nu där jag är lite trött och inte orkar med så mycket extra förutom jobb och hästar (och Björn såklart men det är aldrig något jobbigt utan de ger energi). Jag glömde att nämna mina andliga perioder som jag är i ibland också och även perioder där jag tänker väldigt mycket på hälsan - bakar nyttigt bröd och tänker på vad jag äter och att träna. Varför kan jag inte ha alla de här perioderna i lite lagom dos jämt istället för att fokusera på dem under perioder? Är lite intressant när man tänker på hur man fungerar. Mina olika "perioder" brukar dock gå i någon slags cykel där de återkommer eftersom allt detta ovan är saker som intresserar mig. Några veckor andlighet, sedan lite hästnörderi, lite kvantfysik-period, översocial period, associal period, kolla-serier-perioden (den får jag inte glömma! Tror jag är påväg in i den nu tillsammans med den asociala perioden;) och psykologi-perioden (tycker det är väldigt intressant hur vi människor fungerar rent psykiskt). Motiveringen med hästarna går även den upp och ner, ofta lite med vädret. Ibland är jag extra motiverad att träna just Aron och ibland med någon annan häst. Ibland är jag inte sugen på att göra något med dem alls (förutom att pussa på dem och mysa) och då är det himla skönt att veta att dem går på lösdrift och rör på sig och är ute dygnet runt.
Sedan märker jag hur mina perioder påverkar och även innefattar bloggen. Jag har perioder där jag känner att jag har massvis jag vill dela med mig av och sedan kommer perioder där jag känner mig lite mer tom på idéer och kreativitet.

Mannen som balanserar upp mig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar