onsdag 15 oktober 2014

Snart mot Stockholm

Idag eller imorgon bitti bär det av mot Sthlm för första träffen på massageutbildningen jag ska gå på. Är lite rädd för fickparkering så funderar på att åka ikväll för att slippa parkera i stan imorgon bitti ;) vill helst inte ha bilen med till skolan nämligen. Börjar halv nio så blir en Väldigt tidig morgon annars dessutom.

Känns konstigt att åka hemifrån så länge (tors-sön vilket är länge för Mig). Hur ska jag klara mig utan alla mina djur, Björn, Embla, Bodil, Dexter, Aron och Tindra? Fast kommer få träffa familj och  vänner som jag saknat i Sthlm vilket glädjer mig och hemma har jag världens bästa hästvakt så det känns lugnt på så vis.

Igår började jag träna Parelli Horsemanship med Aron och Tindra :) Aron har en viloperiod från ridningen tills efter vintern så jag jobbar honom från marken och det är en perfekt tid att arbeta med relationen. Aron kan nämligen ha rätt stark vilja och ibland tar han saken i egna händer, kan han gå dit han vill så gör han det ibland och jag inser att jag behöver jobba mer med mitt ledarskap så att han inte behöver ta saker i sina egna händer. Ofta när det sker är det om jag leder både honom och Tindra eller på platser där han vet att han brukar få beta, då vill han se till att det är dit vi ska och börjar trava iväg dit. Han springer inte på en men framför en. Så kruxet är att aldrig låta honom komma framför mig från första början för går han snett bakom är det lättare att hinna stoppa honom för när han väl är förbi är det redan försent. Sedan behöver vi arbeta med den personliga zonen. Enligt Aron har varken människor eller hästar en sådan utan han sitter gärna i knät på alla ;) Så jag har lite särskilda mål med träningen - att förbättra vår relation och få honom mer följsam. På ridbanan följer han en överallt men det är just utomhus om han siktar in sig på något ställe han vill till eller går upp i varv som problemet uppstår ibland. Nu är vi hursomhelst medlemmar på Parelli Connect som är deras online sida där man har tillgång till deras träningar. Passar på att göra samma saker med Tindra och lära henne också, är en förutsättning för att kunna gå ut och gå med båda säkert ihop i framtiden.

Igår var även första gången på kanske någon månad (eller två?), jag minns inte ens när jag träna sist, som jag var och tränade. Det kändes faktiskt kul för första gången på länge, eller kul kanske är fel ord men det kändes helt okej och skönt i kroppen! Jag har haft en dipp i min motivation, till mestadels för att jag haft en yttre och inte en inre motivation till att träna men även för att jag inte har några specifika mål med träningen förutom att vara "vältränad". Och att vara vältränad har inte motiverat mig tillräckligt på sistone för att göra det utan det har funnits andra saker som har känts mer värdefulla att göra. Det har kommit viktigare saker i mitt liv så träningen kommer inte först längre helt enkelt. Tiden då jag tränade Varenda dag (ofta två gånger om dagen), till och med på Alla hjärtans dag istället för att vara med min dåvarande sambo, är över. Tiden då det innebar ångest att vara hemma en dag från träningen. Och jag hoppas att jag kommer ha viktigare saker i mitt liv som jag har nu så att det aldrig blir så igen. Jag håller nu på att vänja mig vid träning på ett annat sätt kan man säga. Jag vill inte känna att jag tränar för att jag känner att jag Måste vara vältränad utan för att jag vill. Jag har varit allt eller inget med träningen och nu försöker jag lära mig att det är okej att träna mindre helt enkelt, lite som jag känner. För när jag brukar börja träna igen gör jag upp ett träningsprogram och POFF så ska jag träna 4-5 dagar i veckan Minst plus promenader varje dag.
Jag hoppas på att kunna få plats med en skivstång och lite vikter hemma i huset sedan så man kan träna när man känner för det :) det mesta löser sig med en skivstång!

Men något helt annat! Bodil, hon är som en liten hund! Hon snor saker som hon springer runt med i munnen och är hur söt som helst. Sedan äter hon ALLT hon kommer åt. Igår snodde hon lax och potatis från min tallrik! Hon kommer som ett skott upp i soffan så fort man äter någonting. Söt men något irriterande ibland :D






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar