torsdag 23 oktober 2014

Allt och Inget

Såhär söt var Tindra a.k.a Git Gay ut igår kväll när vi skulle ut och promenera på byn. Kan man vara sötare?! Är jätteglad att jag fått denna söta tjej.
Jag har börjat träna Parelli Horsemanship med både Tindra och Aron nu och eftersom vi alla är nya på de här så startade jag med båda samtidigt och tränar på samma saker. Har tänkt länge att jag ville göra det med Aron men sedan har annat tagit upp vår tid, exempelvis hans utbildning enligt den akademiska ridningen. Men nu när han har längre vintervila är det perfekt att arbeta och leka från marken så att han får använda huvudet. Springa kan han redan nämligen så springa för springandets skull är inget vi sysslar med. Den stora utmaningen ligger istället i att dämpa honom och hans energi snarare än att stissa upp den samt att kunna hålla koncentrationen på arbetet (vilket jag tycker han är bra på), det är som att han vill arbeta och använda huvudet. Älskar att se hur han "tänker" och väntar på vad vi ska göra, hur han slickar sig runt munnen eller frustar ut.

Nu till en helt annan sak. Egentligen hade jag tänkt mig att den här bloggen skulle handla om livet i stort men inte om hästarna. Jag tänkte att jag skulle ha en egen blogg där jag skrev mer om just hästlivet men jag har tänkt om. Det här är ju min blogg som handlar om mitt liv och hästarna är just en stor del av mitt liv så jag kände att jag ville skriva om "allt" här. En annan anledning är att jag vet vilket hårt klimat det är mellan hästmänniskor och jag kan se på kommentarsfälten på flera hästbloggar hur alla lägger sig i, kritiserar bloggarens hästhållning och är direkt elaka. Det har gjort att jag helt enkelt inte vill vara en del av de klimatet. Mitt mål med min blogg är inte på något sätt att skaffa så många läsare som möjligt utan jag känner att om jag når ut endast till en person som kanske känner att den finner glädje i att läsa här så är jag nöjd. Jag vill inte ha en stor blogg. Jag vet hur mycket skit de personerna får stå ut med i kommentarerna och det är inget jag skulle orka med. Det är egentligen av samma anledning som jag vill ha eget stall - Jag vill sköta Mig Själv. Om det är något många hästmänniskor är dåliga på är det just att respektera varandra och sköta Sig själva, tyvärr. Under alla mina hästår är detta något jag sett i varenda stall och det var mycket därför det tagit tid innan jag skaffat häst igen. Det förstör mycket av den glädje det innebär att ha häst. Sedan får man inte glömma alla guldkorn som man hittat genom åren just på grund av hästarna vilket säkerligen är lika många som negg-propparna. Nu svävade jag iväg lite, men summan av kardemumman är att jag skriver om lite allt möjligt på denna blogg och att jag kommit fram till att jag Inte tänker ha en hästblogg.



Tindras Pappa 
En riktig snygging! Tycker dem är ganska lika :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar