lördag 25 oktober 2014

De här med rubriker

Vilken bra dag jag hade igår! Trots supertrist väder (igen) kände jag mig full av energi :) Vart en riktig häst-dag från lunch till kväll. Först var jag hos Aron och Tindra och mockade och fixade allt samt gosade med dem i hagen för att sedan åka vidare till min ridlärare och rida ut med henne på Lilja som jag förmodligen ska köpa. Hon är en otroligt snäll och söt häst. Jag kom på igår att jag egentligen aldrig haft en sådan lugn häst utan jag har dragits till dem där vilda fuxstona (eller valackerna ;). De hästarna man brukar kalla right brain (reagerande) extrovert, de som är fulla av energi och explosivitet som de agerar utåt. Tycker därför att det är extra intressant att lära känna en häst som är left brain (tänkande) introvert (mer lat), dem sprider som ett lugn runtomkring sig och det kan jag behöva som är mer right brain extrovert (och det är förmodligen därför jag dras till sådana hästar) som också Aron är. Jag vet inte riktigt vad de var jag fastnade för hos Aron utan jag bara visste. Intressant de där tycker jag!

Idag blir det en dag i hästarnas tecken också. Ska träffa Lilja igen och sedan ska jag till mina hästar och leka parelli horsemanship med Aron och promenera med Tindra. Igår kväll när jag kom till stallet igen promenerade jag med Aron i mörkret med Sandra och Joy och det var så skönt fastän de regnade och man inte såg någonting. Aron har haft så mycket energi på sistone men efter ett tag slappnade han av och bara gick på fort och verkade tycka det var jätteskönt, gick bara och frustade och var nöjd.  Tindra var nog lite svartsjuk för hon stod och gnäggade i boxen varje gång jag gick förbi :D så söt! Var ute med henne dagen innan så jag tyckte de var rättvist att gå ut med Aron men de minns ju inte hon såklart. Vissa dagar är det svårt att räcka till för dem båda när det gäller aktivering, mys får dem ju alltid :D 

Nu ska jag kolla på lite horsemanship videos för att se vad Aron och jag ska jobba med under dagen. Har precis betalat veterinär och sadelmakar-räkningar och känner att Aron ruinerar mig! ;) Känner så ibland. Sedan ska equiterapeuten komma ut på söndag och kolla igenom honom, jag har en känsla att han är stel i sin muskulatur på höger sida. Men men! Tur att man inte har två Aron :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar