lördag 27 september 2014

Firade lönen!

Gissa hur jag firade min första lön?
Jag tog mig helt enkelt en tur till Borlänge där jag shoppade spån (till Aron), letade kompostgaller på biltema (till kaninerna), överdragsbyxor till mig och Björn i vinter (på gården och när man arbetar på förskola) samt på hästbutiken och köpte sår-rengöring och träns-upphängare.

Sedan åkte jag till stallet och fortsatte spendera pengar - nämligen på veterinärbesök! Min lilla klant (som alltid lyckas få sår, även i en sommarhage med endast gräs) hade fått ett sår ovanför hoven frampå kotan. Det var ganska djupt men det kom inget blod eller så... Såret såg ut som ett V och det gick att lyfta på "flärpen" och se rakt in i såret :/ Inte särskilt kul. Veterinären trodde han gått omkull för under flärpen var det grus som på något vis tryckts in i såret. Så hon gnuggade rent och sedan skar hon i såret för att det skulle komma blod och få igång själva läkningsprocessen. Hon sa att det var gränsfall ifall man skulle sy men hon trodde det var bäst att göra såhär eftersom det varit smuts i såret. Aron verkade inte alls ha ont när hon höll på vilket kändes skönt i alla fall och han haltade inget men sen när hon skulle skära i det var de synd om lillkillen och jag kunde definitivt inte kolla, aj aj :(
Sedan lade hon ett monsterbandage som ska sitta nu i fyra dagar så det inte kommer in något smuts och för att "flärpen" förhoppningsvis trycks till rätta och växer ihop men det kommer bli ett fult ärr. Han ska få lite metacam också för att det inte ska bli någon inflammation.
Hur ska jag kunna ha Aron hemma på gården i en hage där det både är skog och slät mark tänker jag? Han är ju en expert på att hitta saker att göra illa sig på även när det inte finns skog....

När jag äntligen kom hem från stallet hade min älskling precis kommit hem! Var obeskrivligt skönt att kliva in genom dörren och han var hemma. De här med att vara utan honom har inte känts nå roligt alls fast jag vet ju att det inte är finns något direkt val, man måste ju jobba. Jag hade varit en bra sambo och städat hela förmiddagen men jag hade ju även tänkt att jag skulle ha maten klar på bordet när han kom hem men så vart det ju inte eftersom veterinären fick komma ut :( Men vi fick en riktig myskväll ändå! :D


På de här två bilderna står Aron och kollar på en ny häst vi fått till stallet. Det är som att alla valacker blir trollbundna av henne, det måste vara något särskilt med den hästen! Det lustiga är att deras första reaktion var att bli rädda för henne och sen helt maniska. Jag kunde knappt gå förbi henne med Aron för han var Sååå intresserad. Han älskar ju tjejer men denna är något extra!

 En bild på lilla Bodil som börjar känna sig hemma!

Här är Arons sår (Varnar känsliga läsare) efter att hon skurit i det och fått igång blödningen.

Aron med sitt monster-bandage som är i typ 10 lager!

Mina älsklingar! Bodil har lärt sig att hoppa upp i soffan och där hänger hon gärna med oss. Embla hoppade snabbt upp efter som för att vakta sin husse men hon hoppade ner igen snabbt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar