fredag 8 februari 2013

Mental Träning

Just nu läser vi en kurs om mental träning på programmet och det är jäkligt intressant. Därför har jag fastnat i en stor tjock, engelsk, tegelsten till bok i mitt knä, bara det att jag vill ju skriva upp allt som är intressant, så det tar lång tid innan jag bläddrar sida. Tänkte dela med mig lite av de klokheter jag läst om den här morgonen som jag fastnat extra för.

"Highly succesful athletes possess more than just an exceptional athletic ability. They know that to win championships they must be prepared mentally as well"
Ella Ling/BPI/Icon SML

För tänk er när man tävlar, då gör man det mot folk som är på ungefär samma nivå (fysiskt) som sig själv, och det som kan vara skillnaden mellan vinst eller förlust kan då ofta vara den mentala biten. Oftast vinner den som är starkast mentalt eller helt enkelt har en "bra dag". För alla känner väl igen de där dagarna när allt bara flyter på och går bra, samt de där dagarna när allt bara går åt helvete? Det är större chans att vinna för den som kan kontrollera sin oro inför pressade situationer och hålla de negativa tankarna borta än den som hamnar i negativa tankemönster såsom "Tänk hur det kommer kännas om jag misslyckas, folk räknar med mig nu" vilket kan resultera i att du spänner dig och inte gör lika bra ifrån dig som på träning. Många tränare och adepter är medvetna om att mental träning är nödvändig men oftast vet man inte hur man ska använda den. Även om man kan olika tekniker och hur det funkar i praktiken är det svårt att veta hur man ska träna upp dessa förmågor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar