söndag 4 oktober 2015

Idun har fått sexlingar




I onsdags kväll kom Björn till mig i stallet och såg förskräckt ut "Det har hänt något!". Sen så är han tyst ett tag medan jag får lite halvt panik och undrar vad såklart. Då hade Idun fått små bebisar! Vilket hon måste haft ett par dagar innan med tanke på att alla hade päls på onsdagen. Hon hade grävt ner dem i sitt bo väldigt grundligt så det fanns ingen chans att se. Anledningen till att Björn såg de var för att han fick för sig att kolla där, måste varit intuitionen, men då såg han hur det rörde sig under halmen. Även fast vi borde varit beredda så kom det lite som en chock för båda. Kan fortfarande inte riktigt förstå. Idag har dem öppnat ögonen så dem är förmodligen en vecka gamla nu skulle jag gissa på. Så jäkla söta! Två ser ut precis som Odin (de bruna), sen ser en lite beige ut och tre som är brun/vit fläckiga. Nu märks det att dem börjar röra på sig lite mer och tvätta på varandra. Känns jättemysigt att ha tillökning i djurfamiljen, jag har aldrig fött upp några djur själv tidigare så ska vara så kul att vara med från början. Var och köpte mjölkersättning idag för är rädd att en av de bruna ungarna inte får i sig tillräckligt med mat (syns tydligt på första bilden vilken som är minst). Blir ju lite konkurrens vid matbordet och det är inte säkert att den som är så liten får i sig så mycket. Vore så hemskt om någon dog även fast jag vet att det är vanligt.... Men i sånna fall ska vi i alla fall gjort vad vi kunnat för att de inte skulle hända.
Förresten så är jag sjuk igen. Fick feber på torsdagkvällen tråkigt nog. Precis efter att jag tagit min första promenad med hästarna sedan jag var sjuk förra helgen, men de skulle jag tydligen inte gjort. Antar att jag även gick tillbaka till jobbet för tidigt och att jag inte var riktigt bra ännu. Så nu är jag sjuk denna helg igen :( Så himla tråkigt. Jag hade sett fram emot långa skogsturer med hästarna och träning för mig själv...
Hoppas ni har en trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar