fredag 1 augusti 2014

Om paltkoma och tvångsnyttighet

Efter en hotellfrukost har man paltkoma redan på morgonen, ofta brukar jag få det efter lunchen annars... Jag har nämligen Aldrig karaktär att välja de nyttigare alternativet när diverse godsaker står serverade framför mig... Så nu känns det bra i huvudet men jobbigt i magen. Men det är ju lite charmen med hotellfrukost?
Som kostrådgivare kanske man skulle kunna tycka att man borde ha lite bättre pondus, fast jag har den filosofin att man måste göra det man mår bra av och att äta det man vill ibland är en del av det, eller i alla fall att man känner friheten att göra det Om man vill. Så fort något blir till ett överdrivet tvång vet i alla fall jag själv att jag tappar motivationen. Vet jag däremot att jag gör som jag vill har jag lättare att fixa den nyttiga maten i längden. Så fort jag däremot tänker på allt jag inte får äta blir fokuset fel och det enda jag tänker på blir att jag vill äta just det! Man ska göra det för sin egen skull för att man själv vill och vissa dagar vill man äta sig proppmätt och då gör man det (och med gott samvete dessutom!). Nu efter en sådan här måltid känner jag mig istället mer motiverad än tidigare att äta nyttigare mat, för att jag vill! För ofta blir man påmind om att kroppen faktiskt mår bättre av den nyttigare maten efter att man proppat i sig dålig mat och det är som att både kroppen och hjärnan vill tillbaka till den "rena" känslan. Så fungerar jag i alla fall.
Nu vart det ett inlägg som bara vart av bara farten, hade inte planerat alls vad jag skulle skriva nu när jag ligger här i hotellsängen efter frukost. Björn laddar inför sprinten klockan 14:00, eller han vilar också och snart ska vi iväg och fixa lite mellanmål att ta med under dagen. Spännande!!! Börjar känna nervositeten komma smygande...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar