söndag 31 mars 2013

Proteinintag för styrketränande personer del 1



Proteinintag för styrketränande personer 



Rekommendationerna av proteinintag för tränande personer som vill uppnå maximal muskeltillväxt ser olika ut beroende på vart man vänder sig. En allmänt accepterad siffra för att uppnå maximal muskeltilllväxt är dock 1,3-1,8 gram protein per kilo kroppsvikt. Är man däremot under en period av kalori eller kolhydrat restriktion för att förlora fett så rekommenderar Dr Stuart Phillips och Dr Luc van Loon ett högre proteinintag som kan vara mellan 1,8-2,7 gram protein per kilo kroppsvikt.

Detta är självklart beroende på vad personen har för behov vilket i sin tur beror på vilken sport man håller på med. Själv håller jag på med styrketräning och jag försöker att äta 2,0 gram protein per kilo kroppsvikt och dag, vilket innebär cirka 130-140 gram protein om dagen för mig. Ibland blir det mindre och ibland mer men försöker håla mig ungefär där.

Såhär kan en dag för mig se ut exempelvis (Skriver inte upp fett som jag äter i gram men självklart äter jag fett också):

Mål 1: 25 gram protein, 30 gram kolhydrater
Mål 2/Pre workout mål: 25 gram protein (med kreatin och aminosyror), 20 gram kolhydrater
Mål 3 Post Workout: 25 gram protein (med kreatin och aminosyror) 20 gram kolhydrater (en banan)
Mål 4: 25 gram protein, 20-30 gram kolhydrater (drygt 100 gram kyckling och grönsaker och potatis)
Mål 5: 25 gram protein

Sammanfattningsvis: Cirka 130 gram protein och cirka 100 gram kolhydrater. Jag försöker att i så stor mån jag kan få i mig proteinet i form av mat.
Jag har upptäckt att min kropp fungerar ganska bra på det här viset, den tycks nöja sig med 100 gram kolhydrater per dag. Många studier har visat att hjärnan behöver ungefär 100 gram eller strax över för att fungera optimalt. Detta förutsätter att jag ger den ”bra” kolhydrater och med bra kolhydrater menar jag sådana som just min kropp vill ha. Jag fungerar bra på mycket potatis och havregryn, magen tycker mindre om vitt bröd, pasta och så vidare.
Proteinet jag äter kommer främst från kyckling, lax, ägg och annat kött men även från proteinpulver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar